Om horn og signaler

Noder-Hallali.jpg

Er jagthornssignaler musik?

Blæsergruppens navn Hallali er også navnet på det hyldestsignal, der er tilegnet jægernes skytshelgen, Sct. Hubertus.

Jagthornssignalerne kan inddeles i 2 kategorier.

Den første omfatter de såkaldte brugssignaler. Signalerne kan bruges til at give informationer til jagtdeltagerne. Det er den samme funktion militærets hornblæsere havde i gamle dage, inden al den moderne kommunikations-elektronik blev opfundet.
Brugssignaler er fx:  ”Jagt begynd”, ”Jagt forbi”, ”Holdt”, ”Fremad”, ”Løs flere hunde”, ”Forstået”, ”Jægerråb” og ikke mindst det allermest kendte og populære jagtsignal -  ”Frokostsignalet”. Der er herudover en række mindre kendte og sjældent benyttede signaler som fx ”Vildt Fra højre” – ”Vildt fra venstre” – ”Vildt bagud”.

Den anden kategori er hyldestsignalerne, hvortil signalet ”Hallali” hører.

Et andet meget brugt hyldestsignal er af tysk oprindelse og hedder ”Begrüssung”. Det anvendes til at fejre begivenheder og hylde personer ved festlige lejligheder.

Der også komponeret en parafrase over sangen ”Han skal leve”.

Trompetisten Per Iversen har komponeret flere hyldestsignaler bl.a. ”Vi gratulerer”, som er en lille buket af kendte skålsange. Også den kendte svenske vise ”Helan går” er blevet til et kendt og værdsat jagtsignal – ”Snapsesignalet”.

Endelig har nordjyske Iversen  også begået et særligt værk til Hallali, ”Vejle Ådals Rhapsodi”, som er stærkt inspireret af den bogaktuelle Vejle-spillemand Frederik Iversens kompositioner fra Trædballehus.

Sådan virker jagthornet

Jagthornsblæsning foregår hovedsageligt på simple, ”sneglevredne” signalhorn uden ventiler eller anden form for indbygget tonestyring. Tonevariationerne dannes udelukkende ved med luften at skabe læbevibrationer i hornets mundstykke, hvorfra luftstrømmen bringer svingningerne ud til hornets klangstykke, som modererer og forstærker vibrationerne til de karakteristiske hornklange. Læbevibrationerne kaldes med et fransk ord for embouchure (”ambrosjyre”).

Det lille jagthorn betegnes som Fürst Pless horn efter opfinderen og de noget større horn kaldes Parforce horn efter den fransk-engelske jagtform, hvor de traditionelt anvendes. Jagthornene ”indeholder” uanset størrelse 5 såkaldte naturtoner, der kan frembringes på ethvert rør, som er forsynet med et mundstykke. Man kan sågar spille på en vandslange, når blot der er mundstykke på.
Det giver naturligvis nogle begrænsninger i, hvilke melodier der kan spilles på jagthorn. Det svarer faktisk til at spille på et klaver med kun 5 hvide tangenter.

I de senere år har musikkyndige mennesker komponeret små melodiske stykker til jagthorn og ligeledes skrevet arrangementer i flerstemmige udgaver med helt op til 5 stemmer for både og store og små horn i samme musikstykke.
Det er også blevet til enkelte større værker i form af egentlige jagthornssymfonier.